Bewegen
Zwanger en zwemmen. Heerlijk!

De balans tussen rust en bewegen

Je lichaam is heel hard aan het werk in de zwangerschap. Het is belangrijk dat je goed in beweging blijft. Door te bewegen maak je je lichaam sterker. Je traint je spieren en je conditie houd je op peil. Door regelmatig te bewegen komt er een stofje vrij (‘endorfine’) in je lichaam dat een rustgevend effect op je geest heeft. Bewust bewegen helpt je om in balans te blijven en bereidt je lichaam voor op de bevalling.

Vermoeidheid

Als je tijdens je zwangerschap niet zo lekker in je vel zit, dan kan je je ook vaak moe voelen. Het is belangrijk om deze vermoeidheid niet te laten bepalen wat je doet. Dat kun je doen door bijvoorbeeld met jezelf af te spreken om iedere dag op hetzelfde tijdstip te gaan wandelen of te fietsen. Je zult na verloop van tijd merken dat je conditie verbetert. Hierdoor zullen je vermoeidheidsklachten sneller afnemen. Probeer elke dag een half uur te bewegen.

Tips bij sporten

  • Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt tijdens het sporten. Bij minder energie kan druivensuiker een snelle korte energie boots geven. Dit is bij supermarkten en drogisterijen te koop.
  • Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van je zwangerschap kunt beoefenen.
  • Vermijd sporten waar je iets tegen de buik aan kunt krijgen, of sporten waarbij je met andere mensen in botsing kunt raken. Denk bijvoorbeeld aan hockey, volleybal, skiën en voetbal.

Meer informatie over sporten tijdens je zwangerschap