Gezonde hapjes, lekker!
Gezonde hapjes, lekker!

Vanaf 6 maanden mag en wil je baby meer dan alleen melk!

Wennen aan gezond voedsel is belangrijk. Oefenhapjes kun je geven vanaf vier maanden. Als je baby er klaar voor is merk je dit doordat je baby interesse gaat tonen in voeding (smakgeluidjes, sabbelen op dingen of jouw volgen als je aan het eten bent). Vanaf zes maanden kun je starten met vaste voeding. Al deze maanden blijft melk nog steeds de belangrijkste voedingsbron, maar als je je baby nu al kennis laat maken met verschillende smaken en structuren ontwikkel je zijn smaak en leg je de basis voor een gezonde houding ten opzichte van voedsel.

Jouw ervaring

  • Eet je baby al fruit en/of groente hapjes? Zo ja, welke?
  • Welke groente en/of fruit hapjes vind je baby lekker en welke vies?
  • Wat doe jij om je baby gezond te laten eten?
  • Eet je baby op vaste tijden? Hoe verlopen de eetmomenten?

  • Vanaf 4 maanden mag beginnen met het geven van oefen hapjes: groente en/of fruit hapjes. Ook kan je je baby laten oefenen met het drinken van slokjes water, zoals water of slappe afgekoelde thee. Geen zoete drankjes zoals aanmaaklimonade.
  • Je baby groeit hard en heeft daarom tot 4 jaar extra Vitamine D nodig. Dit kan je kopen bij de drogist.
  • Huiduitslag, opgezwollen lippen, gezicht of ogen en kortademigheid zijn mogelijke reacties op voeding. Ga dan meteen naar de huisarts. Het zou kunnen dat je baby ergens allergisch voor is, bijvoorbeeld voor koemelk of voor allergenen in de flesvoeding.
  • Onthoud dat elke baby anders is en de ene baby meer of minder honger heeft dan de andere baby.
  • Tot 1 jaar mag je geen zout toevoegen.
  • Eet op vaste tijden, zodat je baby niet te hongerig of moe is.
  • Geef je baby de tijd om te wennen aan verschillende smaken. Als je baby iets het ene moment niet lust, biedt het dan gerust een paar dagen later weer aan. Sommige smaken moet een baby wel 10-15 keer proeven voordat hij/zij de smaak accepteert. Dus vaak proberen!
  • In de periode van 4 tot 6 maanden kun je beginnen met het geven van een paar kleine eerste hapjes: de oefenhapjes. Meer informatie over oefenhapjes vind je hier.
  • Biedt eens in de drie dagen een nieuw voedingsmiddel aan. Op deze manier merk je wanneer je baby niet goed reageert op een bepaald voedingsmiddel. Ben je bang voor een allergische reactie neem dan contact op met de huisarts. De overstap naar hapjes zorgt vaak voor obstipatie omdat de darmpjes nog moeten wennen aan deze nieuwe vorm van eten. Stop eventueel een paar dagen om vervolgens weer verder te gaan met de bijvoeding.
  • Je hoeft je kind niet te belonen of te straffen. Zo blijft eten ‘gewoon’ en hoeft het geen machtsstrijd te worden.
  • Je kan je baby ook kennis laten maken met groenten door een stuk gekookte/gestoomde groente aan te bieden. Bijvoorbeeld een stuk broccoli. Door je baby zelf te laten ontdekken stopt hij/zij de groenten vaak vanzelf in zijn mondje.
  • Samen eten is gezellig! Als je baby begint met vast voedsel eten, maak er dan een plezierige maaltijd van. Tijdens het geven van vast voedsel, is er veel tijd om lekker te ‘kletsen’ met je baby!
  • Gezonde hapjes kunnen ook goedkoop zijn. Probeer zelfgemaakte gezonde hapjes te maken.

4 stappen plan gezonde voeding

1

WAT MERK IK?
Bijvoorbeeld: Ik weet niet welke gezonde hapjes ik kan maken voor mijn baby.

2

WAT VOEL IK?
Beschrijf hoe het voelt in je lichaam. Bijvoorbeeld: ik voel me erg gestrest.

3

WAT HEB IK NODIG?
Bijvoorbeeld: Informatie over gezonde hapjes voor mijn baby.

 4

WAT KAN IK DOEN?
Bijvoorbeeld: advies vragen bij het Centrum Jeugd en Gezin, of op internet meer informatie opzoeken.

Meer informatie