Kraamtranen
Huilen in een blije tijd.

Kraamtranen

Na de bevalling werkt je lichaam hard om terug te keren naar een staat van niet zwanger zijn. Er gebeurt van alles met je hormonen en daar kan je emotioneel van worden. Waarschijnlijk kan je over alles huilen. Huilen mag deze dagen, net zo schaamteloos als je eigen kind doet! Deze kraamtranen komen vaak voor in de eerste week na de bevalling. Op de tweede of derde dag na de bevalling moet je vaak ineens hard huilen en je kunt niet meer stoppen. Meestal zijn het tranen van blijdschap, opluchting of geluk. Ook kunnen het tranen zijn van angst, twijfel en onzekerheid. Vaak voelt het alsof je alle emoties van de afgelopen periode er uit moet huilen. Ongeveer 90 procent van de pas bevallen vrouwen heeft er last van en het is niets om je voor te schamen of zorgen om te maken!

Tips om met je kraamtranen om te gaan

  • Zorg voor voldoende ontspanning, met én zonder de baby. Rust goed uit en laat je zo goed mogelijk verwennen door iedereen om je heen. Probeer ervan te genieten.
  • Ontspanningsoefeningen kunnen je rust geven en ze zorgen dat je minder stress voelt. Ga bijvoorbeeld eens lekker languit op de bank liggen en lees een tijdschrift!
  • Spreek vaste tijden af voor kraamvisite. Een rustige kraamtijd is goed voor de band tussen jou en de baby.
  • Betrek je partner bij de opvoeding van jullie baby, zodat hij ook kan leren omgaan met jullie baby. Maak afspraken met hem wie wat doet tijdens de zorg voor de baby en huishoudelijke taken. Met een goede verdeling heb jij ook tijd voor jezelf.
  • Praat met je familie en vrienden over je gevoelens en zorgen.
  • Probeer de gevoelens niet weg te stoppen, ook al wil je graag dat je je niet zo voelt.

Kenmerken van kraamtranen

  • Overgevoeligheid
  • Negatieve gedachten, zoals ‘ik ben geen goede moeder’
  • Slapeloosheid
  • Wisseling van humeur
  • Onverklaarbare huilbuien
  • Het gevoel de verantwoordelijkheid voor een baby niet aan te kunnen
  • Verdrietig

Wanneer moet ik mij zorgen maken?

Het kan zijn dat je je een paar weken na de bevalling nog steeds uitgeput en vreemd voelt en dat je weinig hoop hebt voor de toekomst. Het kan ook zijn dat je je niet begrepen voelt en dat je bang bent de verantwoordelijkheid voor een baby niet aan te kunnen. Als je merkt dat dit bij jou het geval is, maak dan een afspraak met je huisarts of het Centrum voor Jeugd en Gezin.

Jouw eigen ervaringen

  • Hoe is de bevalling gegaan? Waren er bijzonderheden?
  • Wat voelde jij toen je je baby voor de eerste keer zag?
  • Hoe voelde je je de dagen na je bevalling?
  • Heb je wel eens over kraamtranen gehoord?
  • Wat zijn volgens jou kraamtranen?

4 stappen plan kraamtranen

1

WAT MERK IK?
Bijvoorbeeld: Ik ben super emotioneel en het lukt mij niet mijn emoties onder controle te beheersen.

2

WAT VOEL IK?
Bijvoorbeeld: Ik voel me machteloos omdat ik niet weet wat ik moet doen en ik maak me zorgen.

3

WAT HEB IK NODIG?
Bijvoorbeeld: Meer informatie over huilbuien en emoties in de eerste weken na de bevalling.

 4

WAT KAN IK DOEN?
Bijvoorbeeld: advies vragen bij het Centrum Jeugd en Gezin, of informatie over kraamtranen opzoeken op internet.